مبانی نظری حساسیت اضطرابی

مبانی نظری حساسیت اضطرابی مبانی نظری حساسیت اضطرابی

دسته : -علوم انسانی

فرمت فایل : word

حجم فایل : 57 KB

تعداد صفحات : 24

بازدیدها : 251

برچسبها : پروژه تحقیق مبانی نظری

مبلغ : 14000 تومان

خرید این فایل

مبانی نظری حساسیت اضطرابی

مبانی نظری حساسیت اضطرابی

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

مقدمه: 

حساسیت اضطرابی یکی از صفت هایی است که با اختلال روان تنی رابطه دارد. این سازه اضطرابی توجه گسترده­ای را در پیشینه مطالعاتی اختلالات اضطرابی به خود اختصاص داده است. نظریه انتظار (ریس[1]، 1991) و نظریه­های آسیب شناسی معاصر در زمینه­ی اختلال­های اضطرابی مطرح کرده­اند که ترس از اضطراب (مانند حساسیت اضطرابی) در ایجاد و حفظ این اختلال­ها دارای نقش مهمی است (اسمیت[2]، کوهو[3]، میشل[4]، رینالدز[5]، مک فیرسون[6] و همکاران، 2010).

...............

تعریف حساسیت اضطرابی

از جمله تعاریفی که از حساسیت اضطرابی بیان شده است می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

-         حساسیت اضطرابی به ترس از احساسات مرتبط با اضطراب یا نشانه­های اضطرابی اشاره دارد و از این تصور ناشی می­شود که این نشانه ها پیامدهای بالقوه آسیب­زای جسمانی، روان شناختی و اجتماعی دارند (ریس و مک نالی[7]، 1985).

-         حساسیت اضطرابی به عنوان یک متغیر شناختی، نشان دهنده­ی تفاوت­های فردی است که به وسیله­‌ی ترس از احساسات اضطرابی (ترس از ترس) مشخص می­شود و نشان دهنده­ی گرایش به فاجعه نمایی در رابطه با پیامدهای چنین احساس­هایی است (ریچیا[8]، اسکمیدت[9]، هوفمند[10] و تیمپانو[11]، 2010).

...............

نظریه های حساسیت اضطرابی

نظریه انتظار اضطراب

برای اولین بار ریس و مک نالی (ریس، 1991؛ ریس و مک نالی، 1985) نظریه انتظار اضطراب را پیشنهاد کردند که شامل سه ترس بنیادین بود که در آسیب شناسی اضطراب نقش دارند. این سه ترس بنیادین، شامل: ترس از آسیب/ بیماری، ترس از ارزیابی منفی و حساسیت اضطرابی می باشند. این مدل فرض می­کند که حساسیت اضطرابی، به معنی احساسات اضطرابی، شامل لرزش، عصبی بودن و کاهش تمرکز، به تبین رفتار هراسناک در موقعیت­هایی که با برخی از این احساسات مواجه می­شویم کمک می­کند (ریس، 1991؛ ریس و مک نالی، 1985).

................

دیدگاه شناختی

طبق نظریه­های شناختی اضطراب، شیوه­ای که به واسطه آن یک فرد نشانه­های هیجانی متعدد ( به ویژه نشانه­های انگیختگی جسمانی) را تفسیر می­کند ممکن است او را برای واکنش­های شدید اضطرابی آسیب­پذیر سازد (بارلو[12]، 1988؛ کلارک[13]، 1993 به نقل از کارتر[14]و همکاران، 1999).

...........

ابعاد حساسیت اضطرابی

حساسیت اضطرابی دارای سه بعد اساسی است:

1) ترس از اینکه واکنش­های اضطرابی در انتظار عمومی قابل مشاهده باشند (به عنوان مثال: ترس از لرزش، ناشی از این اعتقاد است که لرزش باعث طرد یا تمسخر از سوی دیگران خواهد شد).

............

 

منابع

اتکینسون، ریتا ال، اتکینسون، ریچارد سی، اسمیت، ادوارد ای، بم، داریل ج و نولن-هوکسما. (1983). زمینه­ی روان­شناسی هیلگارد. ترجمه براهنی، محمدنقی، بیرشک، بهروز، بیک، مهرداد، زمانی، رضا، شاملو، سعید؛ شهرآرای، مهرناز، کریمی، یوسف، گاهان، نیسان، محی الدین، مهدی و هاشمیان، کیانوش (1387). تهران: انتشارات رشد.

احدی، حسن و کاکاوند، علیرضا (1382). اختلال های یادگیری از نظریه تا عمل. تهران: نشر ارسباران.

 اخوان تفتی، مهناز و اسدی بیدشکی (1391). مقایسه و تحلیل خطاهای نوشتاری در دانش آموزان پسر عادی و نارسانویس دوره­ی ابتدایی. مجله ناتوانی­های

..............

..........

Anderson, IR. (1995). Learning and memory. An integrated approach. New York: Wiley.

Arthure, A. R. (2003). "The emotional lives of people with learning disability". British Journal of Learning Disabilities, 31(2): 25-31.

..................

 


[1]- Reiss

[2]- Schmidt

[3]- Keough

[4]- Mitchell

[5]- Reynolds

[6]- MacPherson

[7]- Mcnally

[8]- Richeya

[9]- Schmidtc

[10]- Hofmannd

[11]- Timpano

[12]- Barlow

[13]- Clark

[14]- Carter

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید